MASYARAKAT AGRARIA DI
BELANDA
1. Ekonomi negara Belanda
mula berlaku perkembangan terutama selepas Belanda berjaya bebas daripada
cengkaman kuasa Sepanyol pada tahun 1585. Taraf hidup masyarakat Belanda
semakin meningkat apabila berlaku revolusi pertanian dan revolusi perkapalan
telah menjadikan Belanda sebagai kuasa perdagangan di Eropah serta menjadikan
pelabuhan Amsterdam sebagai pelabuhan yang sibuk pada abad ke-16 dan 17.
2.
Masyarakat petani terutama disebelah utara
Belanda telah mengusahakan kegiatan pertanian secara kecil kecilan dan secara
sistem pertanian padang terbuka. Hasil pertanian ini untuk pasaran tempatan di
bandar-bandar negara Belanda sahaja.
3. Dalam sistem ini, tanah pertanian dibahagi
kepada bidang tanah iaitu setiap bidang
tanah dibahagi kepada beberapa lajur tanah secara memanjang untuk diusahakan
oleh petani. Petani hanya akan mengusahakan beberapa bidang tanah sahaja dan
sebidang lagi akan dibiarkan kosong atau tanah rang sahaja untuk mengembalikan
kesuburan tanah bagi musim akan datang.
4. Pada abad ke-17,
revolusi pertanian yang berlaku telah mendorong pertambahan tanah pertanian
kepada 36 ribu ekar sekitar tahun 1590 hingga tahun 1615, begitu juga dengan
masyarakat petani dan penggunaan kuda dalam pertanian turut bertambah. Kegiatan
dan pengeluran hasil pertanian semakin meningkat apabila kerajaan Belanda
berjaya menambak laut untuk dijadikan kawasan pertanian. Penggunaan teknologi
kincir angin semakin merancakkan lagi kegiatan pertanian di Belanda kerana
kawasan tanah tinggi boleh disalurkan air untuk pertanian.
5. Masyarakat agraria
Belanda menggunakan kaedah tanaman
giliran antara tanaman
ubi-ubian, kekacang dan bijirin. Kaedah ini akan
mengembalikan kesuburan tanah dan meningkatkan lagi hasil pengeluaran
pertanian. Tumpuan utama masyarakat agraria Belanda ialah tanaman bijirin
seperti gamdum, barli, oat yang menjadi sumber utama Belanda. Tanaman lain pula
yang diusahakan ialah kobis, kekacang, jagung dan bunga-bungaan. Hasil-hasil
ini akan dieksport keluar negara.
6. Selain itu, masyarakat
agraria Belanda juga mengusahakan kegiatan
penternakan binatang terutama lembu tenusu untuk pengeluaran hasil
tenusu. Belanda telah menjadi pusat utama penternakan lembu ini. Lembu-lembu
daging pula diternak untuk disembelih dan dieksport ke kawasan lain di Belanda
antara tahun 1500 hingga tahun 1660.
7. Masyarakat agraria Belanda
di desa turut mengusahakan industri
tekstil terutama di Flanders dan Brabant. Mereka
mengeluarkan pakaian berasaskan kain bulu dan linen. Masyarakat di bandar pula,
menggunakan mesin untuk mewarnakan dan memutihkan kain kemudian dipasarkan
sehingga tahun 1568.
8. Pada abad ke-17, industri
tekstil di Leiden semakin berkembang terutama dalam pengeluaran kain-kain jenis
woolen, says, fustians dan camlets. Perkara ini telah mendorong pertambahan
pengeluaran kain sehingga meningkat sebanyak 130 ribu pada tahun 1660-an.
Selain Leiden, Haarlem telah menjadi bandar pengeluran kain linen utama untuk
dipasarkan ke Eropah.
9. Hampir 1/5 masyarakat
agraria Belanda telah mengusahakan kegiatan menangkap ikan
terutama di kawasan Holland dan Zealand merupakan perairan yang
kaya dengan ikan herring berkualiti tinggi. Pada abad ke-17, masyarakat Belanda
telah menangkap ikan dari Laut Utara hingga ke Selat Inggeris dengan
menggunakan kapal-kapal yang bersaiz besar sehingga menjangkau 30 tan beratnya.
Mereka berjaya mengatasi nelayan Jerman untuk menguasai pasaran ikan di kawasan
Baltik. Mereka akan berada di laut selama 8 minggu dengan anak kapal antara 10
hingga 15 orang.
10. Masyarakat agraria Belanda
juga terkenal dalam industri pembinaan kapal
yang terbaik di Eropah iaitu bermutu tinggi, tahan lasak, dan boleh memuatkan
muatan yang lebih. Industri ini telah mendapat
kepercayaan masyarakat pedagang di Eropah pada abad ke-17. Sekitar tahun
1630-an, Belanda telah berjaya membina 2 500 buah kapal dan separuhnya untuk
kegunaan di Eropah seperti negara England, Perancis dan Sepanyol. Perkembangan industri
perkapalan ini telah mendorong perkembangan perdagangan Belanda terutama pada
tahun 1648.
11. Kapal-kapal Belanda telah
digunakan untuk mengangkut gandum dan barli dari Poland dan Timur Prusia,
seterusnya ke Perancis, Sepanyol dan Mediterranean. Kapal-kapal ini juga turut
digunakan untuk mengangkut besi dari Sweden dan barangan perdagangan dari
Rusia, Timur Hindia, Brazil, Jepun, Asia Tenggara dan Kepulauan Barat Afrika.
Perkembangan ini membolehkan Belanda menguasai perdagangan Eropah pada abad
ke-16.
12. Pada abad ke ke-16,
hubungan antara pelabuhan Antwerp di Belanda dengan pelabuhan Lisbon di
Portugal amat rapat. Apabila pelabuhan Antwerp jatuh ke tangan Sepanyol pada
tahun 1585, aktiviti perdagangan telah berpindah ke pelabuhan Amsterdam dan
telah muncul sebagai pusat perdagangan yang baru. Akibat pemberontakan oleh
orang Belanda di bahagian utara telah mendorong Raja Phillip II menutup
pelabuhan Lisbon dan menghalang kapal-kapal dari Belanda memasuki pelabuhan
Lisbon.
13. Keadaan ini telah
menyebabkan pedagang-pedagang Belanda
mencari sendiri barangan mereka sehingga mendorong Belanda menawan Kepulauan
Rempah di Asia Tenggara. Tujuan Belanda bertindak demikian untuk
menguasai perdagangan di Timur, menghapuskan monopoli Portugal dan Sepanyol,
mengumpul kewangan untuk menentang kekuasaan Sepanyol di Belanda dan menawan
pusat perdagangan Portugal di Timur.
14. Pada tahun 1596, Belanda di
ketuai oleh De Houtman telah sampai ke pelabuhan Bantam yang kaya dengan lada
hitam, kemudian singgah di Jakarta, Pulau Madura, Bali dan kembali semula ke
Amsterdam pada tahun 1597.
15. Pada tahun 1598, 22 buah
kapal dari Belanda menuju ke Timur dan telah meningkat kepada 60 buah kapal
menuju ke Kepulauan Rempah di Timur antara tahun 1595 hingga tahun 1601. Mereka
telah mengadakan perjanjian dengan pemerintah tempatan di Kepulauan Rempah di
Asia Tenggara dengan memberi perlindungan kepada pemerintah tempatan seperti
dengan Pulau Ambon (1600) dan Pulau Banda (1602). Sebagai balasan Belanda dapat
memonopoli perdagangan buah pala.
16. Bagi menjamin dan
mengukuhkan kedudukan Belanda di Kepulauan Rempah ini, maka pada tahun 1602,
parlimen Belanda bersetuju menubuhkan Syarikat Hindia Timur
Belanda atau Vereenigde Oostindische Compagine (VOC). Dengan bermodal sebanyak
6½ juta guilder. Pengusaaan ini telah membolehkan Belanda mengawal sepenuhnya
perdagangan import seperti lada hitam, bunga cengkih, buah pala, kulit kayu
manis dan bunga lawang di Eropah. Pada tahun 1690, VOC telah memperkenalkan
tanaman kopi di Jawa setelah berjaya dalam tanaman rempah.
17. Pada awal abad ke-17,
usahawan atau pemodal Belanda yang berjaya telah menceburi perniagaan insuran
dan perdagangan mata wang asing serta turut memberi pinjaman kepada negara
Denmark, Austria dan Sepanyol. Sebagai contoh, usahawan atau pemodal Nouis de
Geer telah mengusahakan kilang senjata di Sweden dan ada usahawan Belanda
memonopoli perdagangan eksport di Rusia.
18. Bank Amsterdam adalah bank
yang paling berjaya di Eropah iaitu antara tahun 1611
hingga tahun 1701, deposit Bank Amsterdam meningkat daripada 1 juta florin
kepada 16 juta florin. Perkembangan perdagangan luar negara, industri dan
pertanian di Belanda telah menarik kedatangan pedagang luar dan tempat ke
Amsterdam pada tahun 1609. Perkembangan dan pengukuhan perdagangan dan mata
wang telah meningkatkan perdagangan antarabangsa di Amsterdam.
19. Penubuhan bank dan badan
kewangan yang lain telah meningkatkan urusan perdagangan seperti Bank Amsterdam. Penubuhan bank ini telah
memudahkan lagi pemindahan wang dan pinjaman kepada pedagang sebagai pelaburan
jangka panjang. Keadaan ini telah meningkatkan keupayaan pelabuhan Amsterdam
dalam perdagangan antarabangsa. Kerajaan Belanda telah berusaha menaik taraf
pelabuhan Amsterdam seperti mendalamkan lagi pelabuhan Amsterdam, menyediakan
lebih banyak gudang menyimpan barang dagangan, menyediakan kemudahan asas lain
dan menghubungan pelabuhan dengan jalan darat yang lain.
20. Usaha kerajaan Belanda ini
telah memberi peluangan pekerjaan kepada masyarakat tempatan dan ekonomi
Belanda juga mencapai tahap kegemilangannya pada abad ke-17.
Rujukan:
2. Buku Teks STPM
Sejarah Penggal 1
No comments:
Post a Comment