Wednesday, October 3, 2012

KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAANN STPM 2012


KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN STPM SELURUH MALAYSIA 2012
TEMA 1: MANUSIA DAN MASYARAKAT (TAMADUN ISLAM)
1.      Terangkan konsep manusia menurut pandangan Islam dengan pandangan Arab Jahiliah.
( Selangor & Kedah)
2.      Bandingkan konsep ketuhanan dan keagamaan antara pandangan Islam dengan pandangan tamadun-tamadun awal manusia.           ( Trengganu)
3.      Perihalkan prenentaangan yang dilakukan oleh Yahudi di Madinah dan reaksi Nabi Muhammad s. a.w  bagi menanganinya.                     ( Trengganu)
4.      Bincangkan cirri-ciri masyaarakat Arab pada zaman Jahiliah. ( Perak)
5.      Huraikan latar belakang masyarakat kota Makkah dan Kota Madinah sebelum kedatangan agama Islam.                                               ( Kelantan)
6.      Perihal penentangan yang dihadapi oleh Nabi Muhammad s.a.w  sewaktu  berada di Kota Makkah , dan nyatakan langkah-langkah  yang diambil oleh baginda bagi mengatasinya. ( Kelantan )
7.      Bandingkan cirri-ciri masyarakat Arab pada zaman Jahiliah dengan masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad s.a.w di Madinah . (Sabah)
8.      Tamadun islam telah merubah cara hidup msyarakat Jahiliah dalam pelbagaiaspek .  Huraikan perubahan yang berlaku dalam masyarakat jahiliah selepas kelahiran Islam.
(  Melaka )
9.      Huraikan bentuk-bentuk agama dan kepercayaan masyarakat Arab jahiliah (Pahang)
10.  Nyatakan factor-faktor dan kesan-kesan penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Makkah ke Madinah.                                                                        ( Pahang)
11.  Huraikan kepentingan hijrah dalam perkembangan Islam pada zaman Rasulullah s.a.w di Madinah.                                                                   (Johor )

No comments:

Post a Comment